ISSN: 1139-8736 Depósito Legal: B-41077-2003 Copyright: © Matilde Gallardo Barbarroja |
8. Referencias bibliográficas
Alcalá Galiano, Antonio. 1828: An introductory lecture delivered in the University of London, London, printed for John Taylor, bookseller and publisher to the University of London.
---. 1834: Literatura española, siglo XIX, de Moratín a Rivas. Traducción, introducción y notas de V. Llorens, 1969, Madrid, ed. Alianza.
---. 1847: Historia de la literatura española, francesa, inglesa e italiana en el siglo XVIII, Madrid, Establecimiento tipográfico de Don Ramón Rodríguez de Rivera.
---. 1879: Recuerdos de un anciano, Madrid, Imprenta Central, a cargo de Víctor Sanz.
---. 1886: Memorias, Madrid, Imprenta de Enrique Rubiños.
Arnold, Matthew. 1898: Essays in criticism, London, Macmillan and Co.
Arteaga y Pereira, Fernando de. 1883: Bocetos californianos de Bret Harte, Barcelona. Biblioteca “Arte y Letras”, E. Domenech y Cª.
---. 1892:Hossfeld educational works. One hundred passages for translation at sight into English, French, German, Italian or Spanish; for the use of army pupils and others. Part V, Spanish, London, Hirschfield Brothers.
---. 1897: Quinientos Cantares, Barcelona, Imprenta y Litografía de José Cunill.
---. 1900: Spanish grammar vocabulary, Hossfeld´s Method, containing all the Spanish words made use of in the Grammar, London, Hirschfield Brothers.
---. 1902: A new English and Spanish vocabulary alphabetical and analogical. Hossfeld´s Series, London, Hirschfield Brothers.
---. 1902:Practical Spanish, a grammar of the Spanish language with exercises, materials for conversation and vocabularies, London, John Murray.
---. 1909: Nine Spanish poems, London, Edimburg, Glasgow, New York, Toronto and Melbourne, Henry Frowde.
---. 1912: Doce sonetos, London, Edimburgh, Glasgow, New York, Toronto and Melbourne, Henry Frowde.
---. 1914:A Spanish Grammar for schools, London, Swan Sonnenschein.
---. 1920: Spanish Grammar, Hossfeld´s Method. New Practical Method for learning the Spanish language. Fourth revised edition, with a vocabulary, London, Hirschfield Brothers, Ltd.
---. 1922:Tierras amigas, Oxford, Imprenta Clarendoniana.
---. 1923: Tierra y raza. Cuentos españoles, Oxford, Clarendon Press.
Baretti, Joseph. 1772: An introduction to the most useful European languages consisting of selected passages from the most celebrated English, French, Italian and Spanish authors, with translations as closed as possible; so disposed in columns as to give in one view the manner of expressing the same sentence in each language. Intended for the use of foreigners, merchants and gentlemen who make the knowledge of those languages their study, London, printed for T. Davies and T.Cadell.
---. 1786: Diccionario español e inglés, conteniente la significación y uso de las voces, con términos propios a la Marina, a las artes, ciencias y comercio, con la acentuación de la Real Academia de Madrid, Londres, a costa de Piestre y Delamolliére.
Bello, Andrés. 1847: Gramática de la lengua castellana, destinada al uso de los americanos, edición crítica de Ramón Trujillo, 1981, Sta. Cruz de Tenerife, Instituto Universitario de Lingüística Andrés Bello, Aula de Cultura de Tenerife.
Benot, Eduardo. 1910: Arte de hablar; gramática filosófica de la lengua castellana, reproducción facsimilar, introducción de Ramón Sarmiento, 1991, Barcelona, Anthropos.
Butler Clarke, Henry. 1891: A first Spanish reader and writer, London, Parallel Grammar Series, Swan Sonnenschein & Co.
---. 1892: A Spanish grammar for schools, London, Parallel Grammar Series, Swan Sonnenschein & Co.
---. 1893: Spanish literature. An elementary handbook. London. Swan Sonnenschein and Co., New York, Macmillan and Co.
---. 1897:Lazarillo de Tormes, conforme a la edición de 1554, Oxford, Blackwell.
---. 1900: "The Spanish Rogue-Story", Studies in European literature, 1889-1899, Oxford, Clarendon Press.
---. 1906:Modern Spain, 1815-1898, Cambridge, Cambridge University Press.
Calderón, Juan. 1843: Análisis lógica y gramatical de la lengua española, Madrid, Carrera de San Jerónimo, 43.
---. 1851:El Examen Libre, periódico religioso de indeterminado período, destinado a propagar el conocimiento de la pura religión del Evangelio, Londres, en casa de Partridge y Oakey.
---. 1852: Análisis Lógica y Gramatical de la lengua española; segunda edición corregida y anotada por Don Francisco Merino Ballesteros, Inspector General de Instrucción Primaria, Biblioteca Económica de Educación y Enseñanza, Imprenta de A. Vicente.
---. 1854:Cervantes vindicado en ciento y quince pasajes del texto del ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha, que no han entendido o que han entendido mal algunos de sus comentadores o críticos, Madrid, Imprenta de José Martín Alegría.
---. 1854: Friendly discussions with my priest; from the manuscript of the late Rev. Juan Calderón, a Protestant Spaniard, 1854, London, Jackson and Walford.
---. 1843: Catalogue de livres anciens espagnols, et d´ouvrages modernes relatifs a l´histoire et la literature d´Espagne, qui se trouvent a la Librairie de V. Salvá, Paris, Imprimerie de H. Fournier et Cº.
Cornett,W.N. 1915: Hossfeld´s Spanish dialogues and idiomatic phrases, indispensable for a rapid acquisition of the Spanish language, London, Hirschfield Brothers Ltd.
Dann, J.T. & González, G. 1871: The Spanish Commercial correspondent with English grammatical and idiomatic notes and a general vocabulary, adapted For translation into English together with tables of coins, weights and measures for the use of schools and for self-instruction, London, Asher and Co.
Del Mar, Emanuel. 1833: A Theoretical and Practical Grammar of the Spanish language, adapted to all classes of learners; in thirty lectures, with exercises and key, London, J. Wacey and Ackermann and Co.
---. 1839: A New Guide to Conversation in Spanish and English, containing various lists of words in most general use, properly classed; and a miscellaneous collection of complimentary dialogues and familiar phrases, proverbs and idioms, London, J. Wacey (otra edición de 1850).
---. 1839: Spanish and English Dialogues and Familiar Phrases, Proverbs and Idioms.Diálogos y Frases familiares, refranes e idiotismos en español e inglés, London, J. Wacey.
---. 1840: A concise and simplified grammar of the Spanish language, London, C. and H. Senior.
---. 1842: A Grammar of the English language, in which the rules of Etymology and Syntax are clearly expounded in a series of familiar lectures; designed for the use of schools and self-teaching, and particularly adapted for those who learn foreign languages, London, Cradock and Co.
---. 1844: A complete theoretical and practical grammar of the Spanish language, in a series of lectures with exercises and key, London, David Nutt.
---. 1848: A Complete Theoretical and practical grammar of the Spanish language, in a series of lectures with copious examples and exercises, written with the new Spanish orthography: particularly adapted for self-tuition, London, David Nutt.
---. 1853: A complete theoretical and practical grammar of the Spanish language, as it is now spoken and written: comprised in a series of lectures; with a comprehensive treatise on Castilian pronunciation and copious examples and exercises, London, David Nutt.
---. 1853: A Key to the exercises in the sixth edition of Emanuel Del Mar's Spanish Grammar, London, David Nutt.
---. 1854:Modelos de literatura española or choice selections in prose, poetry and the drama from the most celebrated Spanish writers from the XV century to the present day; with a brief sketch of Spanish literature and explanatory notes in English, London, David Nutt.
Dufief, Nicholas Gouin. 1826: Dufief´s Nature Displayed in her mode of teaching language to man, being a new and infallible method of acquiring languages with unparalleled rapidity; deduced from the analysis of the human mind and consequently suited to every capacity: adapted to the Spanish by D. Mariano Velásquez de la Cadena, L. Hargous, Professor of Universal Grammar and Don Manuel de Torres, late Minister Plenipontetiary from the Republic of Colombia to the United States, to which is prefixed a development of the author´s plan of tuition; differing entirely from every other; so powerful in its operation, and so very economical, that a liberal education can be afforded even to the poorest of mankind, but which is obtained the great desideratum of enabling nations to arrive at the highest degree of mental perfection, London, printed for the author and sold by his agents J. and C. Adlard.
Elwes, Alfred. 1852: A Grammar of Spanish language in a simple and practical form, with a course of exercises, London, John Weale.
---. 1854: A Dictionary of the Spanish & English and English & Spanish languages, comprising all the usual words in both tongues, with their proper accents, and the gender of every noun, together with a large number of new terms and words, now first inserted, used in engineering, mining, etc., London, John Weale.
---. 1866:McHenry´s Spanish Grammar. Designed for every class of learners but specially for such as are their own instructors, London, Virtue Brothers and Co.
---. 1866: McHenry´s Exercises of the Spanish language, London, Virtue Brothers and Co.
---. 1866:Key to McHenry´s Spanish exercises, London, Virtue Brothers and Co.
Galindo, G. 1825: An Introduction to Spanish reading, being easy reading lessons in the Spanish language, with an interlineary and literal translation adapted to the acquirement of that language in a simple and speedy manner, London, printed for Dulau and Co.
---. 1825:The Spanish word-book, London, printed for Dulau and Co.
Garrido, Antonio. 1827: Floresta española o colección de piezas escogidas de los mejores autores, precedida de un discurso sobre el origen, progresos y decadencia de la literatura española, Londres, en la Librería de Boosey e Hijos.
Gómez Hermosilla, José M. 1826:Arte de hablar en prosa y verso, Madrid, Imprenta Real.
Gouin, François. 1892: The art of teaching and studying languages, translated from the French by Howard Swan and Victor Bétis, London, George Philip and Son.
Gurrín, Tomás. 1885:Hossfeld´s New Method for learning the Spanish language in the easiest and quickest way, London, Society for Promoting the Knowledge of Foreign Languages.
---. 1885: Key to Hossfeld´s New Method for learning the Spanish language, London, Society for Promoting the Knowlege of Foreign Languages.
---. 1890. Hossfeld´s New Spanish reader, with explanatory notes, London, Hirschfield Brothers.
Hossfeld, C., Sánchez, M. 1905:The English-Spanish Commercial Correspondent, or the art of composing any mercantile letter in either Spanish or English, by the simple method of combining sentences from the pages of this work. Containing also a vocabulary of technical expressions, London Hirschfield Bros. Limited.
---. 1891:The Polyglot Correspondent, whereby any mercantile letter may be composed in either English, French, German and Spanish, by the simple method of combining sentences selected from the pages of his work. Containing also a vocabulary of technical expressions, London, Hirschfield Bros.
Jiménez de Alcalá, José Mª. 1827: “Scheme of Mr. Jiménez de Alcalá´s Spanish Grammar”,University of London, Applications for Professorship of Spanish, The Library,University College London.
---. 1834: El Instructor o Repertorio de Historia, Bellas Letras y Artes, Londres, 2 tomos, en casa de Ackermann y Compañía, Imprenta de Carlos Wood.
---. 1840: A Grammar of the Spanish Language for the use of the students in King´s College; in which the peculiar qualities and accidental differences of the parts of speech are accurately analysed, and the syntax fully explained, exemplified and compared with the English construction: with an appendix containing the exceptions to the rules of genders, and tables of the Spanish adjectives and adverbs of a different etymology from the same in English. By J. De Alcalá, LL. B., professor of Spanish Literature in King´s College. Second edition. London, Dulau and Co., 37 Soho Square.
Lopes, J.M. and Bensley, E.R., y otros. 1878: Nuevo Diccionario Inglés-Español y Español-Inglés. El más compacto de los publicados hasta el día. Redactado con la presencia del de Velázquez de la Cadena y de los mejores diccionarios españoles e ingleses, los de la Academia Española, Terreros Salvá, Domínguez, Seoane, Worcester, Clifton, Webster, etc.,1878, Paris, Garnier Hermanos Editores.
López de la Huerta, José. 1799: Examen de la posibilidad de fixar la significación de los sinónimos de la lengua castellana, Madrid, Imprenta Real, por Don Pedro Pereyra, Impresor de Cámara de S.M.
--- y Álvarez Cienfuegos, Nicasio. 1835: Sinónimos castellanos, Madrid, en la Imprenta Real.
Mantilla, Luis Felipe. 1866: Mantilla´s classic Spanish reader. Libro de lectura nº 3, o sea, autores selectos españoles e hispanoamericanos, Nueva York, Ivison Phinney, Blakeman y Co.
---. 1888: Libro de lectura nº 3, o sea autores selectos españoles e hispanoamericanos, Paris, Librería de Hachette y Cía.
Martínez de Morentín,Manuel. 1857: Estudios filológicos, o sea, examen razonado Del empleo de los verbos Ser y Estar; del uso de los tiempos del subjuntivo, del de las preposiciones Por y Para; de los accidentes del adjetivo, y de los pronombres: dificultades principales en la lengua española. Trozos escogidos en prosa y verso de los más distinguidos autores clásicos y un apéndice en el que se desenvuelven con novedad e interés las dificultades de la preposición A y las que ofrece la formación de los aumentativos y diminutivos, con varias etimologías curiosas. Todo en conformidad de las doctrinas de los más eminentes filólogos por entre los que figuran Don Juan Calderón, Puigblanch, Salvá, López Maurel y la Academia, Londres, publican la obra Trübner y Cª.
McHenry, Luis Josef Antonio. 1823: A New and Improved Spanish Grammar designed for every class of learners but specially for such as are their own instructors, in two parts. Part I. An easy introduction to the elements of the Spanish language. Part II. The rules of Etymology and Syntax fully exemplified; with occasional notes and observations, with an appendix containing a useful vocabulary, dialogues with numerical references to the rules in the grammar, a few specimens of commercial documents, an explanation of the rules and principles of the Spanish poetry and some rules for derivation, London, printed for Sherwood, Jones and Co., (otra edición de 1837).
---. 1826: Synonyms of the Spanish language, explained and elucidated by copious extracts from the most approved Spanish poets, intended as an appendix to English-Spanish dictionaries, London, printed for Sherwood, Gilbert and Piper.
Meadows, F.C. 1843:New Spanish and English dictionary, London, printed for Thomas Tegg. (otra edición de 1887).
---. 1846: New Grammar of the Spanish language comprehending, in a most simple, easy and concise manner, everything necessary to its complete acquirement, London, Printed for William Tegg and Co., R. Griffin and Co., Glasgow, Cumming and Ferguson, Dublin.
Mendíbil, Pablo y Silvela, Manuel. 1819: Biblioteca selecta de literatura española, o modelos de elocuencia y poesía, tomados de los escritores más célebres desde el siglo XIV hasta nuestros días, y que pueden servir de lecciones prácticas a los que se dedican al conocimiento y estudio de esta lengua, Burdeos, Imprenta de Lawalle joven y sobrino.
---. 1826: Revista del Antiguo teatro Español, o selección de piezas dramáticas desde el tiempo de Lope de Vega hasta el de Cañizares; castigadas y arregladas a los preceptos del arte, Londres, Imprenta española de M. Calero.
---. 1829: Clave de conocimientos útiles o explicación breve y sencilla de las cosas más usuales en la economía doméstica mezclada con documentos morales. Acomodada del inglés al castellano, para el uso de las niñas aficionadas a lecturas útiles, Londres, R. Ackermann.
Monteith, A.H. 1854: Robertsonian method. A course of lessons in the Spanish language, intended to enable persons to acquire the language without oral instruction, London, Samuel Gilbert.
Noboa, Antonio (Martínez de). 1839: Nueva Gramática de la lengua castellanasegún los principios de la filosofía gramatical, Madrid, Imprenta de D. Eusebio Aguado.
---. 1824: Ocios de Españoles Emigrados, periódico mensual, Londres, tomo I, se vende en casa de los SS. Dulau y Compañía; y Treuttel y Wurtz; Boosey e Hijo; en la Imprenta de A. Macintosh.
Ochoa, Carlos. 1862: Antología española. Colección de trozos escogidos de los mejores hablistas en prosa y verso desde el siglo XVI hasta nuestros días, Paris, Carlos Hingray Editor.
---. 1892:Novísimo diccionario de la lengua castellana en el que se hallan incluidos cuantos vocablos contienen los diccionarios de la lengua castellana publicados hasta el día, inclusos los de la Real Academia Española, Barcia, Domínguez, Monau, Salvá y otros varios. Contiene además una infinidad de voces pertenecientes a las artes, ciencias, letras y oficios y muchísimas de frecuente uso en América, por una sociedad de escritores bajo la dirección de Don Carlos de Ochoa, con un suplemento que contiene el Diccionario de Sinónimos de la lengua castellana por Don Pedro Mª de Olive y el Diccionario de la Rima por Don J. Landa, Paris-Méjico, Librería de Charles Bouret.
Ossorio y Bernard, Manuel. 1903-1904: Ensayo de un catálogo de periodistas españoles del siglo XIX, Madrid, Imprenta y Litografía de J. Palacios.
Prendergast, Thomas. 1864:The Mastery of Languages; or the art of speaking foreign tongues idiomatically, London, Richard Bentley.
---. 1869: The Mastery Series, Spanish, a manual of Spanish for Englishmen and of English for Spaniards, Longmans, Green and Co. (otras ediciones de 1871, 1872 y 1875).
Puigblanch, Antonio. 1828: Prospecto de la obra filosófica intitulada, Observaciones sobre el origen y genio de la lengua castellana, en las que también se habla de las demás lenguas principales de Europa, Londres, en la Imprenta española de M. Calero.
---. 1832: Opúsculos gramático-satíricos del Doctor Don Antonio Puigblanch contra el Doctor Don Joaquín Lorenzo Villanueva, escritos en defensa propia, en los que también se tratan materias de interés común, Londres, en la Imprenta de Guillermo Guthrie.
---. 1816: The Inquisition Unmasked: being a historical and philosophical account of that tremendous tribunal founded on authentic documents; and exhibiting the necessity of its suppression as a means of reform and regeneration. Written and published at a time when the National Congress of Spain was about to deliberate on this important measure. Translated from the author´s enlarged copy by William Walton Esq., London, printed for Baldwin, Cradock and Joy.
Seoane, Mateo. 1831:Newman and Baretti´s dictionary of the Spanish and English languages; wherein the words are correctly explained, agreeably to their different meanings, and a great variety of terms, relating to the arts, sciences, manufactures, merchandise, navigation and trade, elucidated, thoroughly revised, greatly improved, enlarged by the addition of many thousand words, and the two parts most carefully collated, London, Longman, Brown and Co., 2 volumes.
Salvá, Vicente. 1830: Gramática de la lengua castellana según ahora se habla, Londres, en la Librería de H.G. Bohn; París, Imprenta de Demonville.
Schaefer. 1889: Hossfeld´s Spanish dialogues, with a vocabulary, a chapter on pronunciation and the conjugation of the regular and irregular verbs, London, Hirschfield Bros.
Sobrino, Francisco. 1697: Nouvelle grammaire espagnolle mise en bon ordre et expliquée en français, Brusselle, F. Foppens.
Velázquez de la Cadena, Mariano. 1827: Elementos de la lengua castellana fundados en los principios establecidos por la Academia española y en uso de los autores clásicos, Nueva York, en la Imprenta de Eduardo Grattan.
---. 1853: A pronouncing dictionary of the Spanish and English languages: composed from the Spanish dictionaries of the Spanish Academy, Terreros and Salvá upon the basis of Seoane´s edition of Newman and Baretti´s and from the English dictionaries of Webster,Worcester and Walker: with the addition of more than eight thousand words, idioms and familiar phrases, the irregularities of all the verbs, and a grammatical synopsis of both languages, New York, D.Appleton and Company. (Otra edición de 1873).
--- and T. Simonné. 1848: Ollendorff´s New Method of learning to read write and speak the Spanish language. With an appendix containing a brief, but comprehensive recapitulation of the rules, as well as all the verbs,both regular and irregular; so as to render their use easy and familiar to the most ordinary capacity. Together with practical rules for the Spanish pronunciation, and models of social and commercial correspondence. The whole designed for young learners and persons who are their own instructors, New York, D. Appleton and Co., (otras ediciones de 1856,1869, 1871 y 1890).
---. 1848:Key to the Exercises in Ollendorff´s New Method, New York, D. Appleton and Co.
---. 1857: An easy introduction to Spanish conversation, containing all that it is necessary to make a rapid progress in it. Particularly designed for persons who have little time to study of are their own instructors, New York, D. Appleton and Co., (segunda edición, 1863, London, Trübner and Co.).
---. 1857:A New Spanish Reader, consisting of passages from the most approved authors, in prose and verse, arranged in progressive order, for the use of those who wish to obtain easily a practical knowledge of the Castilian language: with plain rules for its pronunciation, notes, explanatory of the idioms and difficult constructions and a copious vocabulary. Being a sequel to Ollendorff´s New Method of learning to read, write and speak the Spanish language, New York, D. Appleton and Company.
---. 1878: A dictionary of the Spanish and English languages, abridged from the author´s larger work, London, Trübner & Co.
Villalobos, Angel. 1842: La Colmena, Periódico Trimestre de Ciencias, Artes, Historia y Literatura, Londres, Ackermann y Compª.
Weintz, H.J. 1907: Hossfeld´s Spanish for the million, a simple and easy method of acquiring a thorough knowledge of the Spanish language, London, Hirschfield Brothers, Limited.
Aarslef, Hans. 1967: The study of language in England, 1780-1860, Princeton, Princeton University Press.
Alborg, Juan Luis. 1980:Historia de la literatura española, Madrid, tomo IV, Ed. Gredos.
Alonso-Cortés, Angel (editor). 1989: Lecturas de lingüística, Madrid, Cátedra.
Alvar Ezquerra, Manuel. 1994: “Los manuales de Ignaz Weitenauer”, Revista de Estudios de Adquisición de la Lengua española, REALE, Alcalá de Henares, nº1, Universidad de Alcalá de Henares, Departamento de Filología, págs. 9-13.
Barnard, H.C. 1947. Short History of English education,1760-1944, London, University of London Publications.
Bahlsen, Leopold. 1905:The teaching of modern languages, Boston, New York, Chicago, London, translated from the German by M. Blakemore Evans, Ginn & Company.
Bell, Roger, T. 1981: An introduction to Applied Linguistics. Approaches and methods in language teaching, London, Batsford Academic and Educational Ltd.
Blackie, John Stuart. 1852:On the studying and teaching of languages, Edimburgh, Sutherland & Knox, London, Simpkin, Marshall & Co., Aberdeen, George Davidson.
Bousoño, Carlos. 1981: Épocas literarias y evolución, Madrid, tomo I, Gredos.
Bowring, John. 1843: The works of Jeremy Bentham, vols. 10 & 11, Edimburgh, London, William Tait.
Brown, H. Douglas. 1980:Principles of language learning and teaching, New Jersey, London, Prentice-Hall International
Inc. Brumfit, C.J. 1984: Communicative methodology in language teaching: the rules of fluency and accuracy, Cambridge, Cambridge Language Teaching Library, Cambridge University Press.
Bury, John. 1871: La idea de progreso, Madrid, Alianza.
Calero Vaquera, Mª Luisa 1986: Historia de la gramática española (1847- 1920),Madrid, Gredos.
Cano, José Luis. 1975: Heterodoxos y prerrománticos, Madrid, Ed. Júcar.
Carlyle, Thomas. 1907: The life of John Sterling, Oxford, London, New York and Toronto, The World´s Classics CXLIV, Oxford University Press.
Christophers, Ann. 1965: An index to Nineteenth century British educational biography, London, University of London, Institute of Education, Education Libraries Bulletin, supplement 10.
Clavería, Carlos. 1972:España en Europa, aspectos de la difusión de la lengua y las letras españolas desde el siglo XVI, Madrid, Real Academia Española.
Conde de la Viñaza. 1978: Biblioteca histórica de la Filología Castellana, Madrid, Ed. Atlas (edición facsimilar de la original, impresa por M. Tello, Madrid, 1893), 3 vols.
Coseriu, Eugenio. 1977:El hombre y su lenguaje; estudios de teoría y metodología lingüística, Madrid, Editorial Gredos.
Chomsky, Noam. 1966: Cartesian Linguistics. A chapter in the history of rationalist thought, New York, London, Harper and Row Publications.
Darlow, T.H. and Moule, H.F. 1903-1911: Historical Catalogue of the printed editions of Holy Scripture, London, BFBS.
De Bruyne, Jacques. 1995: A comprehensive Spanish grammar, Oxford, Blackwell publishers.
De Castro, Adolfo. 1851: Historia de los protestantes españoles y de su persecución por Felipe II, Cádiz, Imprenta, Librería y Litografía de la Revista Médica.
De Kock, Josse. 1990: Gramática española: enseñanza e investigación, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.
Domínguez Caparrós, J. 1976:“La Gramática de la Academia del siglo XVIII”, Revista de Filología Española, LVIII, págs. 81-108
Dulay, H., Burt, M., Krashen, S.. 1982: Language two, Oxford, Oxford University Press.
Ellis, Rod. 1985:Understanding second language acquisition, Oxford, Oxford University Press.
Estruch, Juan. 1969: Historia de los Protestantes españoles, Barcelona, Nova Terra.
Fernández Campos, Gabino: 1986:Reforma y Contrarreforma en Andalucía, Biblioteca de Cultura Andaluza, Editoriales Andaluzas Unidas, S.A.
Fernández López, María del Carmen. 1993: “Lo tradicional en los manuales de español para extranjeros”, Actas del Tercer Congreso Nacional de ASELE; el español como lengua extranjera: de la teoría al aula, Málaga, edición a cargo de Salvador Montesa Peydró y Antonio Garrido Montesa, ASELE, págs. 127-136.
Firth, Charles. 1929:Modern languages at Oxford, 1724-1929, London, Oxford University Press.
Fontana, Josep. 1979: La crisis del Antiguo Régimen, 1808-1833, Barcelona, Ed.Crítica.
Fowler, J.T. 1904:College Histories: Durham University, earlier foundation and present colleges, London, F.E. Robinson and Co.
García Nieto, Mª Carmen e Yllán, Esperanza. 1987: Historia de España, 1808-1978 (1), Barcelona, Ed. Crítica.
Genese, Fred. 1992: “Pedagogical implications of second language immersion”, Bilingüismo y Adquisición de lenguas. Actas del IX Congreso Nacional de AESLA, Bilbao, Universidad del País Vasco, págs. 15-31.
Gil y Zárate, A. 1855: De la instrucción pública en España, Madrid, tomos I y II, Imprenta del Colegio de sordo-mudos.
Gómez Asencio, José Jesús. 1981: Gramática y categorías verbales en la tradición española (1771-1847), Salamanca, Acta Salmanticensia, Studia Philologica Salmanticensia, Anejos, Estudios 5, Ediciones Universidad de Salamanca.
---.1985: Subclases de palabras en la tradición española, 1771-1847, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, Anejos, Estudios 13.
Goodluck, Helen. 1981: Language acquisition. A linguistic introduction, Oxford, Basil Blackwell Ltd.
Goytisolo, Juan. 1972: Obra inglesa de D. José Mª Blanco White, selecta de sus obras en esta lengua, que contiene: dos capítulos de su “autobiografía”, cuatro de sus“cartas desde España”, nuevamente traducidas, y fragmentos diversos que ilustran el pensamiento religioso, histórico, político y literario de dicho escritor, Barcelona, Editorial Seix Barral, S.A.
Harte, Negley and North, John. 1991: The World of UCL, 1828-1990, London, published by University College London.
Hassler, Gerda. 1989:“Los “ideólogos” franceses y la continuidad de sus temas lingüísticos en el pensamiento español al inicio del siglo XIX”, Glosa, Anuario del Departamento de Filología española y sus didácticas, Córdoba, Nº1, Universidad de Córdoba, págs. 135-156.
Heredia, Carmen. 2001: “La cultura española y el regeneracionismo liberal. El discurso de Antonio Alcalá Galiano en la Universidad de Londres de 1828”, Espacio, Tiempo y Forma. Revista de la Facultad de Geografía e Historia, UNED, Serie 14 Historia Contemporánea. Madrid, págs. 169-228.
Hearnshaw, F.J.C. 1929: The centenary history of King´s College London, 1828- 1928, London, George G. Harrap and Company Ltd.
---. 1982: “Homenaje a Don Andrés Bello en el Bicentenario de su nacimiento, 1781- 1981“, Letras, 37, Caracas, Instituto Universitario Pedagógico de Caracas. Departamento de castellano, literatura y latín, Centro de Investigaciones lingüísticas y literarias “Andrés Bello”.
Hook, David. 1998: José Mª de Alcalá´s A Grammar of the Spanish Language for the Use of the students in King´s College (London, 1833) reproduced in facsimile from the second edition (1840) with an introduction, King´s College London Hispanic Series, vol. 1.
Howatt, A.P.R. 1984: A history of English language teaching, Oxford, Oxford University Press.
Isaza Calderón, Baltasar. 1967: La doctrina gramatical de Bello, Madrid, Anejos del Boletín de la Real Academia Española, anejo XV.
Janke, Peter. 1974:Mendizábal y la instauración de la monarquía constitucional en España (1790-1853), Madrid, Siglo XXI de España editores, S.A.
Jespersen, Otto. 1924: The Philosophy of Grammar, London, Allen & Unwin.
---. 1964: Language: its nature, development and origin, London, Allen & Unwin.
Kershul, Kristine. 1981: Spanish in 10 minutes a day, Washington, Bilingual Books Inc.
King´s College London. 1837: Statement of the Arrangements for conducting the various Departments of King´s College London; together with an account of the prizes distributed after the annual examinations, and a list of the donors to the Library and Museum, King´s College London, University of London.
---. Applications for the Chair of Spanish and Testimonials (1847-1852)KA/C5/MI. (1840-1852) C39-D15- A13- C36. C81, C92, D15.
---. 1838-1898: The Calendar of King´s College London, London, Richard Clay and Sons, Ltd.
---. Council Minutes (1829-1836) Vol. B, (1836-1842) Vol. C, (1843-1848) Vol. D, (1848-1853) Vol. E, (1853-1855) Vol. F, (1869-1876) Vol. L.
---. Special Committees (1835-1853) KA/C5/MI, (1870-1887) KA/C5/M3.
Krashen, S.D. 1981: Second language acquisition and second language learning, Oxford, Pergamon Press.
---. 1983: The natural approach: language acquisition in the classroom, Oxford, Pergamon Press.
Labrador Gutiérrez, Tomás. 1988: “Los modelos de descripción lingüística y la adquisición de lenguas”, Adquisición de lenguas. Teorías y aplicaciones, Actas del VI Congreso Nacional de Lingüística Aplicada, Santander, AESLA, págs. 307-316.
Laurie, S.S. 1890: Lectures on language and linguistic method in the school, Cambridge, Cambridge University Press.
Lázaro Carreter, Fernando. 1985:Las ideas lingüísticas en España durante el siglo XVIII, Barcelona, Editorial Crítica.
Lejarcegui, Mª del Carmen. 1992: “Teorías del lenguaje y enseñanza de la lengua extranjera”, Actas del IX Congreso Nacional de AESLA: bilingüismo y adquisición de lenguas, Bilbao, Universidad del País Vasco, págs. 373-378.
Lenneberg, E.H. 1964: New directions in the study of language, Massachusetts, TheMassachusetts Institute of Technology Press.
---. 1967: Biological foundations of language, New York, Wiley.
Leroy, Maurice. 1967: The main trends in modern linguistics, Oxford, Blackwell Ltd.
Liceras, Juana M. 1991: La adquisición de las lenguas extranjeras. Hacia un modelo de análisis de la interlengua, Madrid, Visor Dis.
---. 1996: La adquisición de las lenguas segundas y la gramática universal, Madrid, Editorial Síntesis.
Little, David (editor). 1989: Self-access systems for language learning, Dublin, Authentik Language Learning Resources Ltd.
Logan, D.W. 1962: The University of London, London, The Athlone Press, University of London.
Lliteras, Margarita. 1992: La teoría gramatical de Vicente Salvá, Madrid, SGEL.
Llorens, Vicente. 1967: Literatura, Historia y Política, Madrid, Ediciones de la Revista de Occidente.
---. 1979: El Romanticismo español, Madrid, Fundación Juan March, Editorial Castalia.
---. 1979: Liberales y Románticos, una emigración española en Inglaterra(1823- 1834), Valencia, Castalia.
Marcos Marín, Francisco y Sánchez Lobato, Jesús. 1991: Lingüística aplicada, Madrid, Editorial Síntesis.
Martín Gamero, Sofía. 1961: La enseñanza del inglés en España (desde la Edad Media hasta el siglo XIX), Madrid, Gredos.
Martínez-Vidal, Enrique. 1993: “El uso de la cultura en la enseñanza de la lengua”, Actas del tercer Congreso Nacional de ASELE; el español como lengua extranjera: de la teoría al aula, Málaga, edición a cargo de Salvador Montesa Peydró y Antonio Garrido Moraga, ASELE, págs. 79-88.
Martinet, Jeanne, (ed.). 1975: De la teoría lingüística a la enseñanza de la lengua, Madrid, Gredos.
McClelland, I.L. 1975: The origins of the Romantic Movement in Spain. A survey of aesthetic uncertainties in the age of reason, Liverpool, Liverpool University Press.
Menéndez Pelayo, Marcelino. 1947: Historia de los heterodoxos españoles, Madrid, CSIC, vols. V-VI.
Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. 1988: Españoles en el Reino Unido. Breve reseña, Madrid, Colección Inmigración, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
Mitchell. 1994: “The communicative approach to language teaching. An introduction”, en Swarbrick, Ann (1994), Teaching of modern languages, London, New York, Routledge, págs. 33-42.
Mourelle-Lema, Manuel. 1968: La teoría lingüística en la España del siglo XIX, Madrid, Editorial Prensa Española.
Müller, George A. & Lenneberg, Elizabeth. 1978: Psychology and Biology of language and thought. Essays in honour of Eric Lenneberg, London, Academic Press.
Muss-Arnolt, William. 1914: The Book of the Common Prayer among the nations of the world. A history of translations of the Prayer Book of the Church of England and the Protestant Episcopal Church of America, London, Society for Promoting the Christian Knowledge.
Nettleship, H. 1887: The study of modern languages and literatures in the University of Oxford, Oxford and London, Parker and Co.
Nieto Cumplido, Manuel. 1969: La libertad religiosa en Córdoba. Discurso leído en la solemne apertura del curso académico 1968-1969 en el Seminario Conciliar de San Pelagio Mártir, de Córdoba, Córdoba, Publicaciones del Seminario.
Padley, G.A. 1976: Grammatical theory in western Europe,1500-1700. The Latin tradition, Cambridge, Cambridge University Press
Parkinson de Saz, S. M. 1980: La lingüística y la enseñanza de las lenguas (teoría y práctica), Madrid, Editorial Empeño.
Parret, Herman. 1976: History of linguistic thought and contemporary linguistics, New York, Belgian National Science Foundation, Walter de Gruyter, Berlin, New York.
Peddie, Robert. 1871: The down of the second reformation in Spain: being the story of its rise and progress from the year 1852, London, Nisbett and Co., Berners Street.
Pedersen, Holger. 1931: Linguistic science in the XIX century. Methods and results, Cambridge, Harward University Press.
Peers, E. Allison. 1834: The Romantics of Spain. Translated from the Spanish of Enrique Piñeyro, with an introduction and bibliography, Liverpool, Institute of Hispanic Studies.
---. 1938: A handbook to the study and teaching of Spanish, London, Methuen & Co.
---. 1940: A history of the Romantic movement in Spain, Cambridge, Cambridge University Press, Vol. 2.
---. 1945: “New” tongues or modern language teaching of the future, London, Pitman Press.
Public Record Office. 1841-1881: Censuses, London.
Ramajo Caño, Antonio. 1987: Las gramáticas de la lengua castellana. Desde Nebrija a Correas, Salamanca, Ediciones de la Universidad de Salamanca, Acta Salmanticensia, Estudios Filológicos, 197.
Real Academia Española. 1771: Gramática de la lengua castellana. Edición facsímil y apéndice documental de Ramón Sarmiento, 1984, Madrid, Editora Nacional
Roberts, R.D. 1901: Education in the XIX century, lectures delivered in the Education section of the Cambridge, University Extension Summer Meeting, Cambridge, at the University Press.
Robins, R.H. 1974: Breve historia de la lingüística, Madrid, Paraninfo.
Roca Pons, José. 1974: Introducción a la gramática (con especial referencia a la lengua española), Barcelona, Teide.
Romero Gualda, Mª Victoria. 1993: “Enseñanza del vocabulario e interacción cultural”, Actas del Tercer Congreso Nacional de ASELE; el español como lengua extranjera de la teoría al aula, Málaga, edición a cargo de Salvador Montesa Peydró y Antonio Garrido Moraga, ASELE, págs. 179-188.
Rowlinson, William. 1994: “The historical ball and chain” en Swarbrick, Ann (1994), Teaching of modern languages, London, New York, Routledge, págs. 7-17.
Royano Gutiérrez, Lourdes. 1988: “Aplicación de la lingüística moderna en la enseñanza de lenguas”, Adquisición de lenguas. Teorías y aplicaciones, Actas del VI Congreso Nacional de Lingüística Aplicada, Santander, AESLA, págs. 483-490.
Rueda, M. et al. 1996: Actuales tendencias en la enseñanza del español como lengua extranjera II. Actas del VI Congreso Internacional de ASELE, León, 5-7 octubre 1995, Universidad de León.
Salus, P. H. 1976: “Universal Grammar, 1000-1850" en Parret, H. (1976), History of linguistic thought and contemporary linguistics, New York, Berlin, Belgian National Science Foundation, Walter de Gruyter, págs. 85-96.
Sánchez Pérez, Aquilino. 1992: Historia de la enseñanza del español como lengua extranjera, Madrid, SGEL.
Sebeok, T.A. 1966: Portraits of linguists. A bibliographical source book for the history of western linguistics, 1746-1963, Bloomington, vol. I, Indiana University Press.
Sebold, Russell, P. 1973: Trayectoria del Romanticismo español, Barcelona, Editorial Crítica.
Shaw, Donald L. 1972: A literary history of Spain. The XIX century, London, Ernest Ben Ltd.
Shelley, Monica & Winck, Margaret (ed.). 1995: Aspects of European cultural diversity, London, Routledge, The Open University.
Stephen, Leslie. 1887: Dictionary of National Biography, London, vol. XI, Smith, Elder and Co.
Stevick, E. 1982: Teaching and learning languages, Cambridge, Cambridge University Press.
Swarbrick, Ann. 1994: Teaching of modern languages, London, New York,Routledge.
Sweet, Henry. 1964:The practical study of languages. A guide for teachers and learners, London, Oxford University Press.
The British and Foreign Bible Society. 1858-1897: Miscellaneous Correspondence and editorial Correspondence Books, Bible Society Archives, Cambridge University Library.
---. 1866,1867,1868: Minutes of the editorial Sub-Committee, Bible Society Archives, Cambridge University Library.
---. 1970: The History of British Universities, 1800-1969. Excluding Oxford and Cambridge, London, Research into Higher Education, Monographs, Harold Silver, S. John Teague.
The Society for the Diffusion of Useful Knowledge. 1834: Papers of the SDUK, The Library, University College London.
The Society for the Promoting of Christian Knowledge. 1844: Report of the Society for Promoting Christian Knowledge, London, printed for the Society.
---. Bible Catalogue: Historical Catalogue, vol. II, Indexes.
---. 1834-1844: Minutes of the Foreign Translation Committee.
---. 1826: The Westminster Review, nº XII, October, London, Baldwin, Cradock and Joy.
---. 1951: Transactions of the Philological Society, Oxford, published for the Society by Basil Blackwell.
Trevor-Roper, H.R. 1969: The Romantic Movement and the study of History, London, University of London, The AthlonePress.
University of London. 1827-1834: Annual Reports, The Library, University College London.
---. 1827: Applications for Professorship of Spanish, The Library, University College London.
---. 1827-1830: College Correspondence, The Library, University College London.
---. 1827: Statement by the Council of the University of London. Explanatory of the nature and objects of the Institution, London, Longman, Rees, Orme, Brown and Green and John Murray.
---. 1832: Papers of Jeremy Bentham, The Library, University College London, 173/31.
University of Oxford. 1858-1870: Spanish Class Attendance Register, Oxford University Archives, Bodleian Library, TL/R/10/1.
---. 1879-1903: Letters and reports by teachers on lecture attendance, times and fees, Oxford University Archives, Bodleian Library, TL/F/12/1.
---. 1884-1903: Examination Papers for taylorian Scholarships and exhibitions (including those in Spanish), Oxford University Archives, Bodleian Library, TL/F/8/4-5.
---. 1909: Testimonials of Fernando De Arteaga y Pereira for his application for the Chair of Spanish at Liverpool University, Oxford University Archives, Bodleian Library, TL/misc/1/7.
Urrutia Cárdenas, Hernán y Álvarez Álvarez, Manuela. 1983: Esquema de la morfosintaxis histórica del español, Bilbao, Publicaciones de la Universidad de Deusto.
---. 1988: “Fundamentos lingüísticos en la enseñanza de la lengua materna”, Adquisición de lenguas. Teorías y aplicaciones. Actas del VI Congreso Nacional de Lingüística Aplicada, Santander, AESLA, págs. 63-84.
Watson, Foster. 1909: The beginnings of the teaching of modern languages in England, London, Sir Isaac Pitman and Sons.
---. 1911: Religious refugees and English education, London, Proceedings of the Hugenot Society of London, printed by Spottiswoode and Co. Ltd.
Widdowson, H.G. 1979: Teaching language as communication, Oxford, Oxford University Press.
---.1990: Aspects of language teaching, Oxford, Oxford University Press.
Wrigley, E.A. 1972: The study of the nineteenth century society, Cambridge, Cambridge University Press.
Wringe, Colin. 1989: The effective teaching of modern languages, London, Longman.
ISSN: 1139-8736 Depósito Legal: B-41077-2003 Copyright: © Matilde Gallardo Barbarroja |